Znaleźć przyczynę SIBO nie jest wcale łatwo. Bardzo ważne jest, żeby w pierwszej kolejności zgłosić się do lekarza, który skieruje nas na badania. Test oddechowy pod kątem SIBO. Nie zawsze musi być to dysfunkcja jelit, może być dysfunkcja tarczyca, które powoduje podobne objawy. Badania są potrzebne. Nie złoście się, że jest szeroka diagnostyka. Warto zbadać wszystko. I wykluczyć.

W 2020 roku dopiero wypuszczono wytyczne jak leczyć SIBO, jak postępować z pacjentami. Wcześniej nie było to doprecyzowane. Pojawiły się konkretne wytyczne dla lekarzy. Jest to dość nowa jednostka chorobowa. Lekarze dopiero nabierają doświadczenia.

Złotym standardem w diagnostyce SIBO jest pobieranie przy użyciu endoskopu treści z jelita.  Jest inwazyjne, nie wykonywane na szeroką skalę. Dlatego pierwszym sposobem diagnostyki będzie test oddechowy.

DIAGNOSTYKA
Diagnostyka jest waznym elementem.

Testy oddechowe
Wykonuj wodorowo-metanowe, ocena produkcji wodoru i metanu w jelicie, po podaniu substratu. Może być glukoza labo laktuloza - substrat. Zależy to od labolatorium w którym wykonywane jest badanie. Laktuloza ma wyższą swoistość. Glukoza u niektórych pacjentów może być szybko wchłaniania u niektórych pacjentów, przez co nie pokaże nam co się dzieje w dalszych odcinkach jelitach.

Kiedy wykonywać diagnostykę?
Testy oddechowe przed antybiotykoterapii i po diecie. Badania krwi dotyczące niedoborów można przed dietą, po antybiotykoterapii i po diecie.

DIETA
Dieta FOODMAPS, GAPS, różne rodzaje diet są proponowane. Czym się różnią? W zależności od tego jakie są objawy, po potwierdzenia diagnostyką, stawiajmy na diagnostykę. Nie polecam samodzielnego stosowania diet, jedynie pod okiem specjalisty.

W trakcie stosowanie diety robimy jakieś badania czy po? Badania przed wprowadzeniem diety i po wprowadzeniu diety. Długotrwała dieta może powodować niedobory, niedobory albumin. Pakiet badań przed dietą, po leczeniu i diecie przyswajalność produktów powinna się zwiększyć, badania powinny się polepszyć. Pewne zasoby organizmu potrzebują czasu, żeby się odbudować. Może być, że po 6 tygodniach nie zmieni się wiele. Warto mieć wszystko pod kontrolą.

DIETA LOW FOODMAPS
Foodmapy - fruktooligosacharydy i poliole występujące w produktach zawierających węglowodany, substancje łatwo fermentujące przechodzą do jelita w niezmienionej postaci, nie są trawione przed trafieniem do jelit. Dwa działania - osmotyczne - ściągają nam płyny do jelita, uczucie przelewania, wpływa na biegunku, stolec nieprawidłowo uformowany, może przyspieszać motorykę jelita. Łatwo fermetujące związki. U pacjentów z nieprawidłowym działaniem przewodu pokarmowego będzie się to koajrzyło z gazami, przelewaniem, cuchnącymi gazami. Dieta obniżająca ilość fermentujących produktów w diecie by zredukować ilość bakterii. Substancje są fermenujące, są pożywką dla bakterii, w momencie gdy ograniczymy je w diecie, bakterie nie otrzymują pożywienia, przez co jest mniej dolegliwości. Dieta LOW FOODMAP - dieta na 6-8 tygodni. Może być stosowana do 12 tygodniu, według polskich wytycznych, może być niedoborowa. Redukcja objawów, powrót stopniowy do pełnej diety. Kuracje można co jakiś czas poprawiać. Nie ma konieczności i wskazań by bez przerwy stosować dietę lowfoodmap. Jedyna dieta rekomendowana w leczeniu SIBO. Mamy od zeszłego roku wytyczne które pokazują, że jest to skuteczna dieta w redukcji objawów.

DIETA SCD - SPECYFIC CARB DIET - dieta specyficznych węglowodanów - bardziej restrykcyjna niż LOW FOODMAP. Założeniem jest to że enzymy rozkładające węglowodany nie mają pola do popisu w rozkładaniu węglowodanów. Eliminuje się węglowodany złożone. Eliminacja produktów zbożowych, wysoko solone, wysoko cukrowe. Pozostaje mięso, nieskrobiowe warzywa, chudy nabiał, orzechy i niskowęglowodanowe owoce. Nie ma jednoznacznych wytycznych, nie jest to dobrze rozpisana dieta. Ograniczone produkty, są źródłem błonnika, wszystkie są eliminowane. Nie mówię nie, ale może jak będzie więcej badań na jej temat to będzie fajną alterantywą dla diety LOWFODMAP.

Dieta GAPS - jelita wpływają na cały nasz organizm i odwrotnie. Nasze jelita i nasz ogólny stan psychiczny jakoś się ze sobą łączą. Zmiana składu bakterii jelitowych. 3 fazy - wstępna, pełna dieta i reintrodukcji. Eliminacja: zbóż, strączki, wysoko skrobiowe warzywa, cukrowe, słodycze. Co różnic SCD od GAPS ? Dodatkowa suplementacja - probiotyki, enzymy trawienne, nienasycone kwasy tłuszczowe, olej z wątroby dorsza.

Fazy diety:
  1. faza uderzeniowa, najmniej produktów dostępnych. Produkty białkowe i tłuszczowe. Bulion warzywno - mięsny.  Przy refluksie jest to nie do zaakceptowania, nie możecie stosować. Pierwsze wykluczenie dla grupy pacjentów.
  2. Trochę więcej produktów.
  3. Reintrodukcja i powrót do pełnej diety.

Literatura fachowa nie pokazuje co dzieje się przed dietą GAPS i po niej. Dieta low FOODMAP ma dużo badań. Nie ma badania które porównywałoby te 3 rodzaje diet. Brakuje nam w tym momencie.

Czy dieta low foodmap nie przynosi efektów? Czy jest dobrze stosowana? Czy było leczenie przed dietą? Antybiotyk? Raczej SCD nie GAPS.

TESTY WODOROWO-METANOWE
Testy pokazują nam szerszą perspektywę. Mamy różne rodzaje bakterii. Bakterie produkujące wodór i metan. Sam test wodorowy może wyjść poprawnie. A metan będzie wysoki. Są różne rodzaje SIBO.

Czy można przejść na witarianizm czy weganizm?
Jest to bardzo ciężkie do zbilansowania diety wegańskiej na dietach typu low foodmap. Z tego względu, że większość strączków jest zabroniona, nabiałów, zbliansowanie diety wegańskiej jest trudne w tej sytuacji. Wegetariańskie jest taka możliwość. Witarianizm mogłoby to być trudne ze względu na źródło białka w diecie. Mogłoby to być niebezpieczne dla pacjenta.

Dietetyk nie może weryfikować leczenia lekarza, można się skonsultować z innym lekarzem. Są lekarze, którzy są też dietetykami.

Złożoność tematu jest dość duża. Różne dolegliwości zdarzają się przy SIBO.

Czy jest możliwość realizowania diet low foodmap czy scd w domu?
Lecznicze działanie diet. Można spróbować.

Przyczyny SIBO?
  • wady anatomiczne
  • nietolerancja histaminy nierozpoznana
  • refluks
  • choroba wrzodowa
  • styl życia

Czy mogą się zmieniać objawy w trakcie lat trwania SIBO?
Jeśli jest jakaś przyczyna przewlekła - wrzodziejące jelito, Leśniewski-Crohn i nie jest to coś co można wyleczyć. To mogą być różne objawy, różne grupy bakterii mogą przyrastać.

Testy IGG - nie są respektowane przez Polskie Towarzystwo Gastrologiczne ani Polskie Towarzystwo Alergologiczne. Żaden szanujący się dietetyk nie powinien się nimi sugerować. Nie wprowadzamy diety eliminacyjnej na pewno na podstawie tego, że pojawił się czerwony kolor na wyniku. Nie ma to poparcia towarzystw naukowych.

Rodzaj diety, a rodzaj SIBO?
Sirko-wodorowe SIBO w Polsce, nie ma za bardzo informacji w tym temacie. Sibo wodorowe i metanowe - tutaj zmienia się dieta. bakterie metanogenne częściej powodują zaparcia, Sibo wodorowe kojarzy sie ze wzdęciami i biegunkami, dobieramy poszczególne produkty w diecie. W obrębie tej grupy produktów też możemy nimi żąglować. Redukcja wzdęć, zaparć czy biegunek.